Monday, May 30, 2011

Ulrika Mandell, personalkonsult, boende i Danderyd

Äntligen har jag läst din bok. Jag har sträckläst den och är helt betagen och även berörd av din familjs livsöde. Och tänk att detta har utspelat sig för några som bott två hus upp på Vasseurs väg [Danderyd]. Det går ju inte att föreställa sig vilket helvete dina föräldrar, släktingar och alla i liknande situation haft. Och tänk att så mycket information finns bevarat, det skulle jag aldrig ha gissat.

Och något jag grubblar mycket över är hur dina föräldrar blev bemötta när de flyttade hit. Min farmor och farfar bodde här sedan ca 1 år när dina föräldrar flyttade hit [1946], och det var ett gäng tighta grannar runt omkring här som umgicks mycket. Vet du om dina föräldrar var med där?

Kanske inte, för jag misstänker att många ur deras generation var fientligt inställda till nykomlingar, i alla fall av vad jag förstått på deras berättelser. Men förhoppningsvis märkte inte dina föräldrar av det så mycket, de hade ju haft det så mycket värre.


Vilket jobb du gjort för dina barn och alla kommande generationer med släktforskningen, vilken skatt. Jag har blivit väldigt inspirerad att ta tag i min egen släktforskning, så det är jättebra att du skrivit hur du gått tillväga!

No comments:

Post a Comment