Tuesday, May 31, 2011

Kommentar från Nils-Bertil Morgell, rättslig expert vid Skatteverket i Solna

Jag har nu läst hela boken. Kan med avund konstatera den släkt- och familjesammanhållning ni har i din släkt. Boken bör inte sträckläsas utan man bör nog smälta den lite i taget. Det är ett imponerande researcharbete du har gjort.

Jag påminns bl.a. om en familj jag umgicks något med under mina år i Segeltorp. Där var både mannen och hustrun av judisk börd. Kvinnans föräldrar hade en bakgrund liknande dina. Även hennes föräldrar hade, vad jag förstod, varit sparsamma med att berätta om det förflutna. Mannen i familjen hade i mitten av 1960-talet, när han själv var i 20-årsåldern, lämnat Polen p.g.a. förföljelser.

Man får även en tankeställare om Sveriges agerande under andra världskriget jämfört med Sveriges agerande i dag vad gäller flyktingar.

Jag hoppas att boken får en stor läsekrets.

No comments:

Post a Comment