Monday, May 30, 2011

Kommentar från Robert Ahlkvist, PricewaterhouseCoopers i Norrköping

Du kan verkligen vara stolt över vad du åstadkommit. Jag vet av egen erfarenhet att frågorna som skulle ha ställts till mina föräldrar aldrig blev ställda. Intresset om släkten vaknar tyvärr lite för sent och när dom pratade om det var man kanske för ung för att vara intresserad.


Din släktforskning är på ett mera både bredare och djupare plan än som är vanligt samtidigt som det är bra skildring av Sveriges förhållningssätt mot Tyskland och judar. Man kan väl lugnt säga att Sverige vände kappan efter vinden. Det fanns dock glädjande nog goda krafter för dina föräldrar både i Holland och Sverige.

Jag har känt mig mycket historielös om tiden främst från mellankrigsåren och framåt. I skolan fick vi läsa om svenska hjältekonungar men ingen nutidshistoria överhuvudtaget, det låg väl för nära i tiden (jag är född 1947).


Jag har därför försökt att förbättra mina bristande kunskaper både om mellankrigsåren, andra världskriget, konflikterna i Mellan Östern och Nordirland, vilket satt sina spår i mina bokhyllor. Där samsas allt från biografier, memoarer och historiska romaner. En favorit är Leon Uris som jag läst allt av, några av böckerna dessutom flera gånger.

No comments:

Post a Comment