Saturday, March 10, 2012

Kommentar från Elisabeth Münnich Arnerius, Six Fours les Plages, Frankrike

För mig var det bitvis en gastkramande läsning! Jag blev alldeles matt av alla för mig nya informationer om Sverige visavi dina föräldrar!

Har växt upp med ett ben i vardera judendom och kristendom. Min mor var goj och mycket kristen och far assimilerad jude med mycken kunskap om religionen, diskriminering och anekdoter. Han var mån om att vi barn skulle ha både julgran och julklappar! Jag är svensk i 3:e generationen. Min farfar, född 1860, vandrade upp till Sverige från Vilna dåvarande Ryssland, nu Litauen. Han blev svensk medborgare 1863.

Många människor uttrycker sig ofta mycket klumpigt och ofördelaktigt om judar. Det gamla vanliga: snåla, smarta etc. Bara häromdagen var jag på en lunch med svenskar då man pratade om danskar som “Nordens judar”!!! 

När jag träffade min man någon av de första gångerna var jag så orolig att han skulle göra bort sig i mina ögon så jag sa: ”Bara så att du vet det så är jag halvjudinna!” Och han svarade: “Och jag är skåning!”

Tack för att du tog dig tid att skriva boken! Jag satte mig ner med min far vid ett av hans 12 besök i Provence på 90-talet och så arbetade vi med hans minnen vilket blev en liten bok!



No comments:

Post a Comment