Thursday, December 10, 2020

Kommentar från Per Stigberg, Valla

Hej Bertil! Tack för ett mycket intressant och gripande föredrag [digitalt föredrag för släktforskningsföreningen DIS den 8 december 2020]om din släktforskning och din släkts öden. Mitt intresse för Andra världskriget väcktes när jag var ca 8 år gammal, då en ny klasskamrat från en judisk familj började i min klass. Vi blev vänner under några år och han berättade för mig att hans föräldrar flydde från Polen undan tyska nazisternas och en del av lokalbefolkningens förföljelser. Hans föräldrar pratade aldrig om deras upplevelser från deras liv i Polen vid tiden före och under kriget, när jag var närvarande. Min vän var fåordig om detta även han. Tyvärr tappade vi kontakten under tonåren, när han flyttade från orten. Eftersom jag läste tidigt för min ålder läste jag allt jag kom över om Andra världskriget och jag kommer ihåg att jag hade svårt att förstå hur någon kunde utföra något så förfärligt mot andra människor. Jag är tacksam för alla de som fortfarande kan vittna om de övergrepp nazisterna gjorde sig skyldiga till. Vi människor glömmer så lätt våra misstag och behöver ständigt påminnas om våra historiska tillkortakommanden.

No comments:

Post a Comment