Sunday, November 30, 2014

Kommentar från Annebelle Gyllenspetz, ordförande i Samarbetsrådet Judar och Kristna i Väst, Göteborg

Hej Bertil! Hjärtligt tack för bokföredraget på kvällen den 26/11. Det var väldigt intressant och gripande. Jag ser fram emot att läsa din bok. Kul att du och mamma fann varandra där. I vår familj har det inte pratats alls om vårt judiska arv förrän jag började utforska detta i sena tonåren. Jag fick höra att det var farligt att avslöja att man var jude, så det präglade ju mig tidigt. Det drev mig att släktforska också och till slut att flytta till Israel. Det blev inte långvarigt, jag trivdes inte. Sedan länge är jag istället väldigt engagerad i dialogarbete och att jobba med information och undervisning om judendomen i skolor, föreningar och andra religiösa samfund. Jag gör också judiska morgonandakter i Sveriges Radio P1 sedan fyra år tillbaka. Annebelle

No comments:

Post a Comment